Ok, de titel moet je dus niet al te letterlijk nemen maar de nieuwe feature die Facebook advertenties komende periode gaat testen (vlak voor de feestdagen) lijkt wel een kleine voorzet om het platform meer en meer e-commerce gericht te maken.

Wat Facebook gaat testen is een nieuwe manier van dynamisch adverteren waarbij de aankopen kunnen verricht worden op het Facebook platform zelf. Gedaan dus met doorklikken naar de website die het product verkoopt.

Wat er dus concreet gaat gebeuren is dat Facebook automatisch het juiste product toont aan een persoon (obv surfgedrag) om vervolgens dit product onmiddellijk af te rekenen in het nieuwsoverzicht van Facebook zelf.

Een zeer krachtige functie als je het mij vraagt en hoogstwaarschijnlijk een van de vele (toekomstige) features van Facebook om meer in te zetten op het hele e-commerce gebeuren. (zie ook: Libra, Facebook’s eigen digitale munt). 

De kracht van Facebook zit hem dan ook in het aantal maandelijks actieve gebruikers van 2.4 miljard (vs Amazon’s 2.6 miljard bezoekers per maand).

Note: wat we zeker in gedachten moeten houden is dat dit bedoeld is naar mensen die rechtstreeks kunnen afrekenen op Facebook. Zij die dus geen betalingsmiddel hebben gekoppeld aan hun account zullen dus vermoedelijk (nu nog) niet in aanmerking komen.

Nu, hoe vlot zal dit alles verlopen? Zijn mensen wel bereid om massaal hun betalingsgegevens te koppelen aan Facebook? Gaat Facebook weer onder vuur liggen met privacy issues? Hoe reageren andere platformen hierop?

Een hoop vragen, maar ik ben vooral benieuwd wat de testresultaten zullen brengen! 🙂