Hoe belangrijk is het juiste kanaal?

Een artikel over het kiezen van het juiste kanaal om jouw ideale doelgroep te bereiken en de bijkomende voordelen.

Social media, daar kunnen we vandaag de dag niet meer omheen. Overal waar je komt zie je mensen met hun smartphone scrollen doorheen hun tijdlijn op Facebook, Instagram of Twitter,… 

Als bedrijf is het echter niet eenvoudig om te bepalen op welk kanaal je nu wel of niet aanwezig moet zijn. Veel bedrijven beginnen met social media gewoon omdat ze denken dat ze er iets mee moeten doen, maar is het veel belangrijker om voor elk kanaal de juiste strategie te volgen en doordachte keuzes te maken.

First things first. Wie is je doelgroep en wat zijn de doelstellingen?

Denk goed na over wie je doelgroep is. Wat voor mensen zijn het? Waar zijn ze online te vinden? Hoe willen ze aangesproken worden? Binnen welke leeftijdscategorie zitten ze? Welke opleiding hebben ze gevolgd? Wat is het inkomen van je klant? Stel zo een klantpersona op, dat is een karakterisering van een bepaald type klant die je hele doelgroep vertegenwoordigt. Aan de hand van deze klantpersona kan je vervolgens de doelstellingen bepalen.

Jouw belangrijkste social media kanaal

94% van de mensen zitten op social media, maar je kunt niet overal tegelijkertijd aanwezig zijn. Niemand heeft de tijd en middelen om elk social media kanaal te onderhouden. Het is dus heel belangrijk om jouw focus op 1 kanaal te leggen en hier volledig voor te gaan. Vaak is de regel dat je 80% van de tijd die je hiervoor voorziet, spendeert aan één “hoofdkanaal”, wan het is beter om 1 ding goed te doen dan alles maar half en half af te werken.

Het heeft vaak ook weinig zin om één bericht op verschillende kanalen te gebruiken, want elk kanaal heeft zijn eigen vereisten en eigen manier van werken met hun type content. Hier sommen we enkele aspecten op die verschillend zijn op de kanalen:

  • Afbeeldingsgrootte
  • Hashtags      
  • Kijktijd van een video
  • Schrijfstijl
  • etc.

Wat dan met die resterende 20% van mijn tijd?

We hebben net besproken dat het zoeken van het juiste kanaal en de werkwijze erachter zeer belangrijk zijn en dat we 80% van onze tijd gebruiken voor ons hoofddoel. Technologie staat natuurlijk niet stil en je moet niet enkel gokken op 1 paard, maar ook meesurfen met de nieuwe trends en schakelen tussen andere kanalen. 

Facebook is een enorm bekend kanaal en staat momenteel op nummer 1 van de social media kanalen met maar liefst 2 miljard gebruikers. Zo heeft Facebook ook met Instagram een klepper dat hoog opklimt in bekendheid als media kanaal. En zo komen er elk jaar nieuwe varianten op de markt zoals Snapchat, TikTok, Pinterest,.. waar bedrijven op kunnen inspringen. Met deze resterende tijd kunnen bedrijven dus experimenteren met nieuwe technieken en alternatieve applicaties om te proberen groeien en niet vast te roesten aan een kanaal dat er binnenkort mogelijks niet meer om doet!

En is het dan enkel social media dat essentieel is?

Natuurlijk zijn niet enkel de verschillende soorten social media kanalen relevant, maar ook een zoekmachine als Google. De vindbaarheid van je bedrijf of webwinkel via zoekmachines kan nog steeds een grote troef zijn. SEO heeft tal van voordelen zoals je bedrijf in de kijker zetten, meer klanten bereiken, meetbaarheid, etc. 

Wat veel mensen denken is dat SEO en social media gescheiden staan van elkaar maar dit hoeft niet zo te zijn. Social media heeft namelijk invloed op de zoekresultaten in Google. Sociale media, online adverteren en andere marketing strategieën vormen samen met SEO de ideale mix om je bedrijf sneller te laten groeien. Durven investeren in verschillende kanalen is de boodschap als je wilt blijven groeien.

Casa De Papel

Een schitterend voorbeeld over het gebruik van het juiste kanaal is de Spaanse serie Casa De Papel. Na seizoen 1 hadden ze wat fans bij elkaar gekregen en kwam er logischerwijs een 2de seizoen. Maar toen kwam er een enorme daling in de populariteit van de serie en dachten ze aan stoppen omdat er geen budget meer over was om nog extra seizoenen uit te brengen. Toen hebben ze hun kanaal aangepast en op een andere doelgroep gaan focussen en werden ze opgenomen in de catalogus van Netflix. 

Vanaf toen gingen de typische kenmerken zoals het masker, het rode pak en het liedje van de serie viraal. Overal ter wereld kreeg de serie de aandacht die ze verdienen en de kijkcijfers gingen met een enorme piek omhoog. Momenteel zijn er al 4 seizoenen gefilmd van deze adembenemende serie, waarbij zelfs de bekende voetballer Neymar zijn liefde uitte over La casa de papel en er een gastrol in krijg voor het 3de seizoen. 

Hun concept is bekend over heel de wereld omdat ze hun kanaal veranderde, Netflix volop inzette op marketing en ze daarbij rekening hielden met de sterktes van een digitale achtbaan.

Bella ciao! 😉