Van kinder app naar nieuw marketingkanaal?

Een artikel over het platform waar jouw kinderen zot van zijn.

Social media en zijn veranderingen zijn vooral het speelgoed van de mensen die ermee zijn opgegroeid, namelijk generatie Z. De laatste jaren komt het echter ook meer en meer in beeld bij de oudere generaties

Het is iets dat we niet meer kunnen wegdenken uit het leven en we proberen allen mee te surfen op de nieuwe trends. Er zijn enorm veel social media marketing kanalen waar vandaag de dag reclame op kan gemaakt worden, waaronder de “grote vier”; (Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat). Maar vandaag gaan wij het hebben over een kanaal dat de laatste maanden aan het ontploffen is, namelijk TikTok.

tiktok als nieuw marketingkanaal reclame op tiktok

Wat is TikTok?

TikTok is een video-sharing-app, gecreëerd onder de naam Musically en vervolgens opgekocht door de grote Chinese techgigant Bytedance. Maar wat is nu juist het concept? 

Gebruikers uploaden filmpjes van zichzelf waarin ze playbacken of iets grappigs doen. Binnen formats van 15-60 seconden kunnen ze kiezen uit een grote database van liedjes, geluidseffecten en bites. De combinatie van gekke content, duetten met andere, challenges, en gebruiksgemak verklaart waarom TikTok in korte tijd hard gegroeid is. De TikTok app was razend populair onder jongeren, terwijl de meeste mensen boven de dertig het niet eens kennen,  maar dit zal snel veranderen.

Inmiddels heeft TikTok al meer dan 1,5 miljard downloads behaald. In 2019 had de app ook meer dan 600 miljoen nieuwe downloads. Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok een populairder platform dan LinkedIn, Twitter, Pinterest en de vergelijkbare gen-z app: Snapchat.

 

Waarom is dit nu interessant voor merken?

Je kunt via TikTok eenvoudige content maken en heel snel generatie Z bereiken met je merk. Veel van de merken hebben echter hun naam nog niet gemaakt op TikTok, wat het ook makkelijker maakt om op te vallen bij deze jongeren. Als bedrijf moet je vooral trachten in te spelen op trends die passeren bij de jongeren en hun stijl, cultuur en humor. 

 

Hoe jouw bedrijf zelf in de kijker zetten op TikTok? Dit zijn je opties:

  • Je eigen kanaal maken en inspelen op de reeds bestaande challenges en trends
  • Samenwerken met influencers
  • Een hashtag-challenge of trend proberen starten
  • Bereik kopen (momenteel nog beperkt en duur)
 

TikTok kan je inmiddels geen hype meer noemen en het aantal gebruikers zal alleen maar groeien. Het is een waardige concurrent voor de “grote vier” die steeds blijft komen met nieuwe functies. Binnen de kortste keren ga je niet enkel de grootste merken zoals Coca Cola, Calvin Klein,.. op TikTok zien maar ook de minder grote, net zoals je dat gewend bent op Instagram en Facebook.

 

Fun fact: 

Zelfs in het parlement zijn er al mensen die mee zijn met de TikTok Hype: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200213_04847573